Visi daiktai savo vietose. Lengva pasakyti, bet KAIP tai padaryti? Tvarkytis reikia išmokti – tad pradžioje su vaiku kiekvieną kartą tvarkomės kartu ir mokome.
Planuoti / išskirti užduotis
Pradedame nuo lengvų, bet didelį efektą duodančių darbų (juk čia quick wins!), po truputį pereinant prie smulkiausių ir mažiausiai matomų darbų. Pavyzdžiui, tikrai pradedame surenkant po visą kambarį išmėtytus minkštus žaislus, o dviejų sumaišytų dėlionių dalių rūšiavimą paliekame pabaigai.
Nesimėtom
Tvarkantis aiškiai ir konkrečiai įvardijame užduotį (pvz. surinkti visus minkštus žaislus į jų krepšį) ir vaikui nukrypus nuo užduoties, švelniai sugrąžinam prie tikslo.
Žaismingumas
Tvarkymasis pats savaime retai yra smagus užsiėmimas. Ištraukime savo kūrybiškumą bei žaismingumą ir patys sukurkime šiek tiek smagumo! Tvarkantis žaiskime (pvz. renkant kamuolius žaiskite krepšinį), varžykimės (kas greičiau surinks X), klausykimės muzikos ir dainuokime (kol groja daina, sutvarkom Y) ar spręskime užduotis (renkame geltonas konstruktoriaus dalis, renkam ir skaičiuojam ir kt.)…
„Kita“ skyrelis
Turėkime krepšelį ar dėžutę, į kurią vaikas gali sudėti daiktus, kurių vietos nežino. Tai labiausiai padės savarankiškai besitvarkantiems vaikams „neužtrigti“ besitvarkant. Šis skyrelis puikiai tinka ir kitose namų erdvėse paklydusiems žaislams. Jei naudosite ir šiuo būdu – puiku tuomet turėti susitarimą su vaiku, kaip dažnai šis skyrelis turi būti sutvarkytas (jei reikia – su jūsų pagalba) ir ką darysite su žaislais, kurie jame užsilieka.
Rezultatas
Kaskart susitvarkius stabtelkime, pasidžiaukime kaip sekėsi tvarkytis ir pastebėkime rezultatą.
Jūsų vaidmuo
Vairuoti procesą ir padėti priimti sprendimus – kokios užduoties imtis, kaip ją įgyvendinti… – IR entuziastingai bei pilnavertiškai tvarkytis kartu. Vaikai mokosi iš pavyzdžio, ne žodžių. Po truputį jūsų įsitraukimas galės mažėti, bet nepalikite vaiko su didesnėmis užduotimis nei jis gali įveikti (jos kuria beviltiškumo jausmą) ir netapkite kontroliuojančiu prižiūrėtoju.